آموزش تکنیک های دروازه بانی + اصول دروازه بانی 2023

مهارت‌های دروازه‌بان

اگر می خواهید برای آموزش دروازه بان حرفه ای با مهارت‌ های یک دروازه‌ بان حرفه‌ای و تکنیک های دروازه بانی آشنا شوید با ما در این مطلب از وب سایت پیشگامان همراه باشید. در ادامه به نکات دروازه بانی و مهمترین اصول دروازه بانی نیز پرداخته ایم.
مهارت‌ های دروازه‌ بان در زمین فوتبال هنگام دفاع از گل خوردن تیمش به چشم می‌آید و نقش تعیین کننده نهایی در بازی فوتبال با دروازه‌بان می‌باشد. نتیجه همه‌ زحمات، فعالیت‌ های شدید و پرفشار بدنی ۹۰ دقیقه‌ ای یازده نفر بازیکن، تا حدود زیادی وابسته به مهارت یک نفر که همان یک نفر یعنی دروازه‌ بان است.

در آموزش دروازه بانی از اصلی‌ ترین وظایف یک دروازه‌ بان حرفه‌ای، مهار کردن توپ جهت پیشگیری از ورود آن به دروازه است و از اصلی‌ترین عوامل موفقیت یک دروازه‌ بان خوب، در دقت، هوش و قدرت تصمیم‌ گیری او می‌ باشد، همچنین تیزبینی دروازه‌ بان در تشخیص مسیر حرکت توپ از اهمیت فوق‌ العاده بالای برخوردار است.

مهارت‌های دروازه‌بان

تجربیات دروازه‌بان موفق در بازی فوتبال

نخستین گام برای کسب مهارت‌ های یک دروازه‌ بان حرفه‌ ای این است که از تجربیات پیشکوتان این حیطه آگاه شده و استفاده کنید.
یک دروازه‌بان موفق در بازی فوتبال باید علاوه بر مهارت‌های فنی و ذهنی، از سبکی، چابکی لازم و قدرت بدنی بسیار بالایی برخوردار شده باشد. دروازه‌بان باید هم دوره بارفیکس را گذرانده باشد و هم فن ضربه‌گیری و زمین خوردن را پشت سر گذاشته باشد. دروازه‌بان دارای وظایف خاصی است که به سبب این وظایف ممکن است در معرض صدمات جسمی زیادی قرار بگیرد بنابراین جهت خنثی کردن این صدمات از خودش باید آموزش‌های لازم را دیده و گذرانده باشد .وظیفه اصلی دروازه‌بان دفاع از دروازه است ولی  نظم دادن به دفاع از دیگر وظایف یک دروازه‌بان محسوب می‌شود.

برای ثبت نام در مدرسه فوتبال باشگاه پیشگامان روی دکمه رو به رو کلیک کنید

چند مورد از مشخصات یک دروازه‌بان خوب

استعداد ذاتی: برای یک دروازه‌بان لازم است ولی به‌تنهایی کافی نیست! قاطعیت: دروازه‌بان می‌بایست هرلحظه منتظر حمله و توپ باشد. ارتباط خوب: ارتباط محکم و خوب با همه‌ی اعضای تیم و رعایت کردن اصول، دستورات و نکات تیمی. فرزی و چالاکی: دروازه‌بان ممکن است جهت دفاع از دروازه، زمین بخورد پس باید بدن منعطفی داشته باشد. مهارت: دروازه‌بان برای مقابله با موقعیت‌های متفاوت، با استفاده از تمرین و تکنیک درست مهارت بالایی کسب کند. جرئت و شجاعت: دروازه‌بان باید جرئت شیرجه زدن و پریدن در بین تعداد زیادی کفش و پا را داشته باشد. خونسرد بودن: دروازه‌بان لازم است بعد از یک موقعیت اشتباه یا خطرناک، خونسردی خود را حفظ کند و تمرکزش را از دست ندهد.

آشنایی دروازه‌بان با زمین فوتبال

یک بازیکن فوتبال به‌عنوان دروازه‌بان، لوازم و تجهیزاتی برای اموزش دروازبانی و یاد گرفتن مهارت‌های دروازه‌بانی نیاز دارد. اغلب این مهارت‌ها با حرکات سریع با توپ در محوطه دروازه آموزش داده می‌شوند که آشنایی با تیرک، دروازه و محوطه جریمه اولین مورد برای یادگیری است.
قطع به یقین یکی از مهم ترین مهارت‌های یک دروازه‌بان حرفه‌ای آشنایی کامل با زمینی است که قرار است در آن بازی کند.

طرز ایستادن دروازه‌بان

در آموزش دروازه بانی فوتبال وقتی دروازه‌بان منتظر گرفتن توپ است باید جای مناسبی جاگیری کرده باشد تا بتواند واکنش درست و سریعی انجام دهد. کمی رو خم شود، وزنش را روی دو پا تقسیم کند، اندکی زانوها را خم کرده، پاها به اندازه عرض شانه باز، کف دست‌ها رو به بیرون و دست‌هایش را جلوی سینه به شکل قالب توپ بگیرد. ضمن این‌که سر دروازه‌بان باید روی بدن ثابت باند که این حالت نشانه‌ی هشیاری کامل دروازه‌بان است.

لباس دروازه‌بان

یکی دیگر از نکات آموزش شیرجه دروازه بانی فوتبال این سات که پوشش دروازه‌بان باید گشاد و راحت باشد تا زمان شیرجه زدن موجب آزارش نشود. دست‌کش‌ها در قالب خاص خودش، بهترین کمک برای گرفتن توپ می‌باشد. در آموزش شیرجه بلند دروازه بانی، پوشیدن گرمکن در زمین‌های سفت از زانوی دروازه‌بان محافظت می‌کند.

تکنیک W

تکنیک مؤثر جهت گرفتن توپ‌های که با سر یا پا شوت می‌شوند و در بالای سر به سمت دروازه‌بان می‌آید، تکنیک W می‌باشد. در این حالت انگشتان سبابه و شصت دو دست و کف دست، در پشت سر دروازه‌بان به شکلW  می‌شوند که باید انگشتان را باز و دو انگشت شصت بافاصله ۲ الی ۴ سانتی‌متر از هم قرار بگیرند. برای بهتر دیدن توپ، باید دستان جلوی بدن قرار بگیرند، برای مهار کردن یک شوت، باید مطمئن شد انگشتان در حالت راحت و منعطف قرار دارند. بعد از تصاحب توپ باید آن را به بدن نزدیک کرد تا توپ از دستان دروازه‌بان سُر نخورد. اگر مشهدی هستید کافی است عبارت ” آموزش دروازه‌بانی در مشهد را در اینترنت جستجو کنید. ما در وب سایت پیشگامان به صورت کامل تکنیک W را که یکی از تکنیک های فنی مهم و اساسی است به شما آموزش می دهیم.در آموزش دروازه بانی فوتبال، آموزش تکنیک w یکی دیگر از مهارت‌های یک دروازه‌بان حرفه‌ای است.

مهارت‌های دروازه‌بان

بغل کردن توپ

در این حالت دو دست کنار هم در مقابل سینه و با زوایه ای رو به پایین قرار دارند در بهترین مدرسه فوتبال مشهد این روش بغل کردن توپ بهترین حالت مقابله با توپ‌هایی است که به سمت بالای شکم و کمر دروازه‌بان می‌آید، است. در ضمن در این تکنیک بعد از گرفتن توپ دروازه‌بان نباید قدمی به عقب بردارد.

خیمه دن یا سدکردن

جهت مهار کردن توپ‌های زمینی استفاده از روش سدکردن،  بی‌خطرترین و راحت‌ترین روش می‌باشد. زمانی که دروازه‌بان دید واضحی نسبت به توپ دارد، بهترین موقع برای استفاده از این روش است. در این حالت دروازه‌بان یک زانویش را روی زمین  می‌گذارد و پای دیگرش عمود بر زمین است و بدن دروازه‌بان مانعی بر سر راه توپ می‌گردد. دست‌های دروازه‌بان فاصله بین دوپا را پر می‌کنند. با انجام این حرکت موقع گرفتن توپ‌های سریع کمی مشکل است که به همین علت گاهی از روش خمیده استفاده می‌شود.

روش خمیده

در روش خمیده زمان نزدیک شدن توپ، دروازه‌بان پاها را کنار هم جفت می‌کند و با خم شدن توپ را بغل می‌گیرد در این روش قبل از خم شدن دروازه‌بان حتماً باید در خط توپ قرار بگیرد.

زمین خوردن و گرفتن توپ

بعضی مواقع توپ‌هایی به سمت دروازه‌بان شوت می‌شود که حتی فرصت نمی‌کند زانو بزند، این موقع زمین خوردن بهترین روش برای مهار کردن توپ است. در زمان‌هایی که توپ به سمت دروازه‌بان می‌آیند لازم نیست شیرجه بزند، کاری که نیاز است سریع انجام دهد این است که حالت بدن خودش را تغییر دهد و خودش را روی توپ بیندازد و سریع پاهایش را به یک طرف برگرداند و دست‌هایش را روی توپ بیندازد.بدن دروازه‌بان پشت توپ به‌عنوان یک مانع عمل می‌کند و نباید سعی کند روی آرنج خود فرود بیاید چون موجب آسیب می‌گردد. بعد از این‌که شوت متوقف شد، دروازه‌بان باید توپ را به بدنش بچسباند و دور توپ بپیچد تا از بدن خود محافظت کند. در این حالت احتمال برخورد مدافعان و مهاجمان با دروازه‌بان کمتر می‌شود. توجه داشته باشید که انجام زیاد حرکات آکروباتیک و شیرجه زدن، امکان دارد به ضرر دروازه‌بان و تیمش تمام شود. زمان گرفتن توپ‌های سریع زمینی، دورازه بان باید سریع دست‌هایش را پایین بگیرد تا توپ زیر بدن دروازه‌بان فشار نیاورد.

گرفتن توپ با پا

زمانی که توپ سریع به سمت دروازه‌بان می‌آید و فرصت لازم جهت گرفتن توپ را با دست ندارد، می‌تواند از پاهایش استفاده کند. زمان نزدیک شدن توپ دروازه‌بان باید تعادلش را حفظ کند و پایش را به سمت بیرون بچرخاند. چند نکته برای گرفتن توپ پا برای آموزش دروازه‌بانی در مشهد: دقت داشته باشید گرفتن توپ با پا آخرین راه برای دفاع از دروازه باشد. بعضی از دورازه بان ها زمان گرفتن توپ به این روش استعداد ندارند. دروازه‌بان روی توپ برگشتی در این روش هیچ تسلطی ندارد.

شیرجه زدن

در آموزش شیرجه دروازه بانی فوتبال هنگامی‌که مهاجم حریف به شکلی شوت می‌کند که توپ از دروازه‌بان فاصله دارد، باید به حالت شیرجه توپ را بگیرد. جهت انجام یک شیرجه خوب باید دروازه‌بان مراحلی را طی کند:

  • وقتی‌که دروازه‌بان مسیر توپ را تشخیص داد، در صورت نیاز چند قدم به سمت توپ بردارد تا فاصله شیرجه کاهش کمتر شود بعد دروازه‌بان حالت بدن را حفظ می‌کند و روی توپ تمرکز کند.
  • دروازه‌بان پیش از شیرجه زدن باید وزن را روی پای نزدیک منتقل کند و روی پای خودش فشار بیاورد و بعد شروع به پریدن کند.
  • دروازه‌بان تا حتی‌الامکان سعی کند روی پای خود بپرد و به‌محض پریدن اندکی به سمت توپ شیرجه برود.
  • دروازه‌بان از تکنیک W استفاده کند تا دستانش قدرت کافی جهت گرفتن توپ را داشته باشد.
  • دروازه‌بان توپ را بگیرد و تا وقتی‌که روی زمین آرام نگرفته آن را رها نکند.

برای اطلاع از برنامه های فوتبال باشگاه پیشگامان می توانید پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

چند نکته در مورد اجرای تکنیک شیرجه زدن دروازه‌بانی

دروازه‌بان باید با کنار بدنش فرود بیاید. دروازه‌بان هیچ‌وقت روی آرنج یا شکم خودش فرود نیاید، چون موجب آسیب می‌شود. دروازه‌بان موقع زمین خوردن آرامش خود را حفظ کند.

منحرف کردن توپ در دروازه‌بانی

از مهارت‌های دروازه‌بان وقتی‌ که توپ خیلی سریع و با شدت زیادی به سمت دروازه‌بان می‌رود و او فرصت کافی برای گرفتن توپ را ندارد می‌تواند با یک ضربه توپ را منحرف کند و مسیرش را تغییر دهد. جهت دفع توپ باید کف دست و انگشتان دروازه‌بان کامل باز بوده تا سطح بیشتری برای ضربه زدن به توپ را داشته باشد. بهتر است دروازه‌بان برای منحرف کردن توپ فقط از یک دست استفاده کند که بهترین مکان برای منحرف کردن توپ بالای تیرک دورازه یا اطراف دروازه می‌باشد. مناسب‌ترین وبی خطرترین راه برای منحرف کردن توپ حریف، به کرنر فرستادن آن است که برای ضربه زدن به توپ دروازه‌بان از دست نزدیک به توپ استفاده می‌کند. از اینکه با ما در این مطلب همراه بودید سپاس گذاریم. ما را در اینستاگرام نیز دنبال نمایید. برای ورود به پیج ما در اینستاگرام روی عبارت پیج بهترین باشگاه فوتبال در مشهد کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟