تاکتیک در فوتبال

هر بازی‌ اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد اما در بازی‌های گروهی نظیر فوتبال که از دسته بازی‌های تیمی محسوب می‌شوند آموزش شیوه‌های تاکتیک بسیار ضرورت پیدا می‌کند و نباید از تأثیر تاکتیک در فوتبال غافل شد.
تاکتیک پذیری در فوتبال در کنار فراگیری علم تمرین، داشتن برنامه تغذیه فوتبال، اصلاح حرکتی، استعداد سنجی و تمرینات حرفه‌ای سبب موفقیت در فوتبال می‌شوند. بازی فوتبال، بازی ساده است که پسر بچه‌ها از سنین پایین آن را به عنوان یک سرگرمی و تفریح می‌دانند. اما آیا بازی یک پسر بچه کوچک با بازی یک فوتبالیست معروف یکی است؟مگر قواعد بازی که همان نیست؟ یعنی آن که هم فوتبالیست در حال بازی فوتبال است و هم کودک، پس چه چیز مرز بین فوتبال حرفه‌ای و مبتدی را مشخص می‌کند؟

در این جا باید بگوییم مهم‌ترین مسئله‌ای که منجر به درخشیدن و تبدیل یک فوتبالیست یا یک تیم فوتبال به برتر شدن است اهمیت به تاکتیک‌های فوتبال می‌باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به اهمیت تاکتیک پذیری در فوتبال بپردازم.

تاکتیک به چه معناست؟

معنای اصلی تاکتیک در فرهنگ لغت، شیوه‌های عملی اجرای یک برنامه سیاست مدارانه و خلاقانه که با اصل طرح هماهنگ نباشد تعریف شده است. تاکتیک در زمان جنگ مرسوم بوده است تا سربازان با به کارگیری روش‌های مختلف در جنگ پیروز شوند. کلمه هم معنی تاکتیک نیز استراتژی است. استراتژی به نقشه و طرحی گفته می‌شود که منجر به برد در مسابقات یا نبرد می‌شود. تاکتیک انواع مختلفی دارد و لازم است بدانید تاکتیک یک تیم فوتبال تأثیر مستقیمی بر موفقیت آن تیم دارد.

انواع تاکتیک در فوتبال چیست؟

تاکتیک در فوتبال از لحاظ فنی به سه دسته تاکتیک فردی، تیمی و ایستگاهی تقسیم می‌شود.

تاکتیک فردی

این نوع تاکتیک برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای هر بازیکن به صورت مجزا است. یعنی یک بازیکن با پیاده‌سازی آن چه در تاکتیک فردی سازمان‌دهی می‌شود، وظیفه خود را به نحو احسن به سرانجام می‌رساند. برخی از تاکتیک‌های فردی شامل آغاز حمله، پاس به بازیکن خودی، استفاده از دریپل برای ایجاد فضا و. . . می‌شود.

تاکتیک تیمی

تاکتیک تیمی در ورزش تیمی بسیار حیاتی است و یادگیری و تمرین این اصولی است که سبب پیروزی یک تیم می‌شود. تاکتیک تیمی در فوتبال به دو دسته تاکتیک هجومی و دفاعی زیر تقسیم می‌شود.

تاکتیک تیمی از نوع هجومی

برای رعایت و یادگیری تاکتیک هجومی لازم است مهارت‌هایی نظیر شوت، پاس، دریپل را به خوبی فراگرفته باشید. تاکتیکی هجومی از نظر فنی شامل حمایت، خلاقیت، نفوذ، عرض، حرکت در حمله می‌شود.

تاکتیک تیمی از نوع دفاعی

این تاکتیک‌ها برای مواقع ضروری نظیر لو رفتن توپ و یا پوشش دادن یک حرکت اشتباه است. تاکتیک دفاعی خود شامل تأخیر، تمرکز، کنترل، حمایت و تعادل می‌شود.

تاکتیک تیمی در نوع ایستگاهین

ضربه‌های ایستگاهی نظیر دروازه‌بان، ضربات آزاد، کرنر و… در موفقیت فوتبال نقش بسزای دارد. با آموزش و تمرین همین استراتژی‌ها تاکتیک پذیری در فوتبال است که تیمی را به سمت قله‌های سعود سوق می‌دهد.

تاکتیک در فوتبالتأثیر تاکتیک پذیری در فوتبال چیست؟

بازی که استراتژی یا تاکتیک سازمان‌دهی شده‌ای نداشته باشد نمی‌تواند موفقیت تیم خود را تضمین کند، بازی‌ اصولی و قواعدی تضمین کننده‌ی پیروزی است. یک تیم حرفه‌ای فوتبال قبل از بازی با تیم حریف زیر نظر متخصصان و مربیان علم تاکتیکی بازی کردن چه به صورت تیمی و فردی را فرا می‌گیرند.

یک مربی با آموزش برنامه‌ریزی تاکتیکی، می‌تواند بازیکنان را مدیریت کرده و هر شخص را با توجه به استعداد در نقشی مؤثر بگذارد. اما لازم است بدانید فراگیری تاکتیک در فوتبال تنها کافی نیست و بازیکنان باید با ممارثت و تمرینات پیوسته خود را برای مسابقات آماده کنند و تاکتیک بدون تمرین هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

مزایای علم تاکتیک در فوتبال چیست؟

همان‌طور که تاکنون مستحضر هستید، اصول تاکتیک در فوتبال مسئله مهمی است در این بخش قصد داریم تا مزایای آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مزایای تاکتیک پذیری در فوتبال عبارت‌اند از:

  • منجر به موفقیت در بازی‌های فوتبال
  • داشتن برنامه تیمی و هماهنگی بازیکنان
  • عملکرد صحیح در موقعیت‌های خطرناک
  • مسئولیت‌پذیری و تقسیم وظایف هر بازیکن
  • استفاده از استعدادهای بازیکن در جهت صحیح

تاکتیکی‌ترین مدرسه فوتبال در مشهد کدام است؟

کلینیک تخصصی فوتبال پیشگامان زیر نظر بهترین اساتید و مربیان فوتبال در استان اداره می‌شود. مدرسه ما با استعداد یابی فوتبال به صورت تخصصی، بازیکنان را در موقعیت صحیح و در جهت رشد استعدادها قرار می‌دهند. این ویژگی سبب شده است تا تیم فوتبال نونهالان پیشگامان مشهد، تیم فوتبال نوجوانان پیشگامان مشهد و تیم فوتبال جوانان مشهد با تأثیر تاکتیک پذیری در فوتبال به افتخارات بزرگی در لیگ برتر دست یابند.

علاوه بر این با ثبت نام مدرسه فوتبال می‌توانید از دیگر خدمات ما نظیر علم تمرین، اصلاح حرکتی، برنامه تغذیه فوتبالی بهره‌مند شده و بهترین تمرینات فوتبال در مشهد را برای خود رقم بزنید.

جهت کسب اطلاع بیشتر از فعالیت‌ها و افتخارات مدرسه فوتبال پیشگامان از پیج اینستاگرام ما دیدن فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به مشاوره نیاز دارید؟